Tuesday, 16 May 2017

TUGASAN KUMPULAN (ESEI)

Tugasan kali ini pula masih dalam tugasan kumpulan, Tugasan ini memerlukan kami membuat kajian mengikut tajuk yang telah diberi. 😉

Kumpulan saya diberi tema Cadangan Penambahbaikan Sistem Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah Menengah. Selepas persetujuan bersama, kami memilih Sekolah Menengah Kajang Utama sebagai lokasi kajian kami. 

Kami telah mendapat idea cadangan penambahbaikan ialah menggunakan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Hal ini kerana, kami juga adalah bakal seorang guru Sukan. Tajuk yang dibincangkan ialah PENGGUNAAN ICT DALAM SUBJEK PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN KAJANG UTAMA.

Tugasan ini memerlukan kami menyediakan laporan tugasan dan pembentangan melalui video POWTOON 😉

Berikut adalah laporan dan video tugasan kami 





GGGE2153 TEKNOLOGI PENDIDIKAN
TAJUK:
PENGGUNAAN ICT DALAM SUBJEK PJPK DI KALANGAN PELAJAR SMK KAJANG UTAMA
PENSYARAH:
ENCIK MOHD JASMY BIN ABD RAHMAN
AHLI KUMPULAN:
NURUL AIN BINTI ARIFFIN                                                                  A155723
NUR HIDAYAH BINTI RAZAK                                                              A153750
NOOR SYAHEERAH BINTI HAMDAN                                                             A155806
NORFATIN HIDAYAH BINTI MISRUN                                                A154638
NUR ATIKAH IZZATI BINTI MOHD HAZIZAN                                 A156023
NUR AMALIA NABILAH BINTI MOHD SAFIEE                               A156025
NURUL NAZIRAH BINTI MOHD NASIR                                             A156015
NURUL FARINAH BINTI ASA’ARI                                                       A155970
MAISARAH SHAHIDA BINTI MOHD ZALI@ALI                              A156013

1.0 PENGENALAN
Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan merupakan mata pelajaran yang memberi peluang kepada pelajar untuk menyerlahkan bakat dan kemahiran yang sedia ada. Mata pelajaran ini memberi penekanan tentang kecekarapn pergerakan dalam permainan, sukan dan kecergasan melalui domain psikomotor, kognitif, dan afektif. Murid dapat meningkatkan kemahiran, pengetahuan dan nilai yang akan digunakan untuk mengekalkan kecergasan dan kesihatan diri. Kurikulum Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan digubal berasaskan kepada Falsafah kesihatan Pendidikan Kebangsaan yang bermanfaat untuk generasi yang akan datang. Penggubalan kurikulum ini juga selaras dengan Dasar Sukan Negara serta mengambil kira polisi yang disyorkan oleh badan antarabangsa seperti United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), World Health Organization (WHO), dan International Council for Health, Physical Education, Recreation-Sports and Dance (ICHPER-SD).
Perkembangan dunia Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) telah memberi pelbagai impak positif kepada pelbagai bidang perindustrian termasuklah dunia pendidikan. Tindakan Rimbalan Kementerian Pendidikan Malaysia yang menjadikan penggunaan bahan bantu mengajar seperti komputer riba, cakera padat, dan lain-lain sangat membantu pelbagai pihak yang terlibat dalam bidang pendidikan khususnya guru dan pelajar. Penggunaan ICT sebagai bahan bantu mengajar mampu menarik perhatian pelajar untuk lebih fokus terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung. Hal ini juga memudahkan guru untuk mengakses segala keperluan yang perlu dibuat untuk disediakan kepada para pelajar. Oleh yang demikian, selaras dengan perkembangan dan kemajuan teknologi semasa, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) digunakan untuk membantu murid-murid yang sempurna keupayaan dan pelajar yang lain keupayaan dalam usaha untuk meningkatkan pencapaian akademi dan kemajuan diri.
Teknologi yang semakin moden pada masa kini telah memudahkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah terutamanya dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Kemudahan ini dapat dilihat ketika aktiviti-aktiviti kecergasan fizikal dilakukan, sebagai contoh, penggunaan perakam video boleh digunakan untuk merakam pergerakan yang dibuat oleh pelajar. Seterusnya guru boleh memeriksa semula samada pergerakan tersebut dibuat dengan betul atau tidak. Guru boleh menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran itu lebih menari dengan adanya penggunaan ICT sebagai bahan bantu mengajar. Guru dapat mempelbagaikan cara pengajaran dengan menggunakan alatan ICT yang tersedia di sekolah begitu juga berlaku kepada pelajar. Pelajar dapat lebih memahami dengan mendalam akan sesuatu yang melibatkan kemahiran sukan dan pekara-perkara yang melibatkan sains kesihatan. Pelajar boleh belajar melalui web-web yang berkenaan dengan subjek PJPK untuk mendapatkan maklumat yang lebih baik.

Melalui kajian ini, pengkaji mencari tahu tentang penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Kajian ini adalah untuk mengetahui pengetahuan pelajar dan guru tentang ICT dalam subjek PJPK di sekolah ini. Kajian ini juga adalah proses untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pelajar dan guru terhadap penggunaan ICT bukan sahaja dalam subjek PJPK tetapi juga dalam urusan pentadbiran dan subjek lain. Pengetahuan tentang ICT merupakan sesuatu yang penting untuk menjadikan institusi sekolah tersebut berada di tahap yang selari dengan pendidikan abad ke-21. Seterusnya, kajian ini adalah untuk mengkaji tahap penguasaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Penguasaan ICT di sekolah menjadi kayu pengukur akan kemajuan infrastruktur di sekolah tersebut. Isi sekolah yang menguasai ICT menjadikan suatu sekolah tersebut berada di tahap yang baik. Akhir sekali, kajian ini adalah untuk menilai perspektif pengetahuan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama.
Kesimpulannya, kemajuan ICT di era ini sangat membantu pelbagai pihak untuk terus maju kehadapan. Kemajuan ICT sangat membantu dalam bidang pendidikan khususnya. Pendidikan yang maju adalah datangnya daripada penguasaan ICT yang baik dari kalangan guru dan pelajar. Perkembangan teknologi kini sangat membantu pelbagai bidang. Namun dalam kajian ini, teknologi sangat membantu dalam bidang pendidikan untuk memudahkan kerja para guru dan pelajar. Pengetahuan guru dan pelajar dapat ditingkatkan dengan adanya penggunaa ICT dalam pendidikan. Gaya mengajaran dan pembelajaran dapat dipelbagai untuk menjadikan suasana kelas lebih menarik dan aktif sesuai dengan dengan kehendak pendidikan abad ke-21.


2.0  PENYATAAN MASALAH
Kajian ini mendapati bahawa Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama mempunyai masalah dari aspek kekurangan guru untuk mengajar Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Sekolah ini hanya mempunyai seorang guru PJPK. Guru ini perlu mengendalikan pelajar lelaki dan perempuan pada masa yang sama secara serentak. Penambahan masalah lagi berlaku apabila guru ini perlu mengendalikan banyak kelas untuk subjek PJPK dalam masa yang sama.Masalah ini merupakan perkara yang pertama dilihat kerana masalah ini merupakan masalah yang sangat ketara dari segi pengawasan pelajar dan pendidikan yang diperoleh pelajar untuk subjek PJPK. Adalah sangat sukar untuk seorang guru PJPK untuk menggunakan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di luar bilik darjah.
Seterusnya masalah kajian ini, pengkaji mendapati bahawa para pelajar belum bersedia untuk menerima dan memahami kegunaan ICT dalam subjek PJPK dan mata pelajaran lain. Penerimaan pelajar terhadap penggunaan ICT dalam PJPK adalah masih ditakuk lama. Pelajar tidak mampu mengadaptasi penggunaan ICT sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran itu berlaku. Selain itu, tahap penguasaan pelajar terhdapat penggunaan ICT adalah pada tahap yang belum memberansangkan.
Penyediaan fasiliti dan kemudahan ICT disekolah adalah sangat terhad. Pelajar tidak dapat mengakses dengan baik tentang perkara yang diajar oleh guru. Seterusnya, pelajar terpaksa berkongsi bahan bantu mengajar ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Pihak sekolah juga kurang mendorong kepada kegunaan ICT dalam pengurusan sekolah.
Berdasarkan kepada keperluan memperkasakan bidang pendidikan semasa yang berasaskan teknologi, pengkaji berpendapat perlunya ada kajian tentang penggunaan ICT di kalangan guru, pelajar dan pihak sekolah Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama.





3.0 TUJUAN KAJIAN
Menyedari hakikat bahawa betapa pentingnya para pelajar dan guru menggunakan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Maka satu kajian akan dijalankan di sebuah sekolah menengah di Kajang, Selangor. Sekolah yang terlibat adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Kajian ini bertujuan untuk  mengkaji tahap penguasaan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan melalui tiga aspek iaitu pengetahuan, penggunaan dan perspektif.

4.0 OBJEKTIF KAJIAN
Objektif umum dilakukan adalah untuk mengkaji tahap penguasaan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama.

Secara khususnya, dalam menjalankan kajian ini, terdapat tiga objektif yang perlu dikaji dan dicapai. Objektif kajian ini penting kerana untuk memudahkan kajian supaya tugasan dapat dijalankan berlandaskan objektif yang disusun. Objektif kajian ini juga merupakan salah satu garis panduan dalam menyiapkan tugasan ini. berikut adalah tiga objektif kajian ini;

4.1  Untuk mengenalpasti pengetahuan berkenaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menangah Kebangsaan Kajang Utama.
4.2  Untuk mengkaji tahap penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menangah Kebangsaan Kajang Utama.
4.3  Untuk menilai perspektif penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menangah Kebangsaan Kajang Utama.





5.0 PERSOALAN KAJIAN
            Terdapat tiga persoalan kajian dalam menjalankan kajian ini:
5.1  Adakah guru dan pelajar di Sekolah Menangah Kebangsaan Kajang Utama berpengetahuan berkenaan ICT?
5.2  Adakah guru dan pelajat di Sekolah Menangah Kebangsaan Kajang Utama mrnggunakan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan?
5.3  Apakah perspektif guru dan pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama tentang penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan?

6.0 METADOLOGI KAJIAN
            6.1 Reka Bentuk Kajian
            Dalam kajian ini reka bentuk yang pengkaji gunakan adalah berbentuk  kuantitatif dan kualitatif.
            6.2 Kaedah Kajian.
Terdapat empat kaedah yang utama iaitu kaedah sola selidik, temu bual, pemerhatian dan rujukan perpustakaan.

SOAL SELIDIK

Borang soal selidik ini lazimnya berbentuk soalan tertutup. Rasional menggunakan soal selidik tertutup adalah untuk mendapatkan jawapan yang berbeza-beza dan lebih mudah untuk dibandingkan. Selain itu, jawapan mudah diproses menerusi sistem pengkodan yang bersifat piawai dan mudah dianalisis. Antara ciri-ciri yang diambil kira dalam proses pemilihan responden adalah, mereka seharusnya terdiri daripada guru dan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama itu sendiri. Hal ini kerana, mereka dapat mengetahui mengapa ICT perlu digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan..
Seramai 30 orang responden telah dipilih untuk menjawab borang soal selidik ini. Pemilihan responden adalah atas kesudian dan kelapangan mereka untuk menjawab borang soal selidik ini tanpa paksaan.

TEMU BUAL
Kaedah temubual bersemuka dilakukan dengan guru-guru Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dan seorang guru ICT di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Saya telah menemu ramah Encik Abdul Haayie Bin Ismail, Encik Mohd Syafiq bin Hamzah,  Cik Nurul Sofiavie binti Nadzri dan Puan Badria binti Asruri. Saya telah mengemukakan beberapa soalan yang releven untuk memperoleh maklumat tentang kajian ini.. Kaedah temubual yang digunakan ini amat berkesan untuk mendapatkan maklumat.

PEMERHATIAN
Keadah pemerhatian adalah kaedah alternatif yang ada dalam pengumpualan maklumat atau pengumpulan data selain soal selidik dan temubual. Pemerhatian memerlukan penyelidik memerhati sendiri keadaan di kawasan kajian. Kaedah ini membolehkan pengkaji memahami situasi sebenar yang hendak digambarkan oleh responden. Melalui kaedah pemerhatian, saya telah melawat sendiri ke kawasan kajian iaitu Sekolah Menengah kebangsaan Kajang Utama . Saya memerhati sendiri cara mereka menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran ini.

RUJUKAN PERPUSTAKAAN
Data sekunder diperoleh dari perpustakaan. Antaranya ialah data-data penting termasuklah buku-buku dan bahan ilmiah yang lain. Kaedah rujukan perpustakan dalam melaksanakan kajian ini iaitu Kamus Dewan Edisi Keempat dicetak oleh Dawama Sdn. Bhd. Buku ini telah menerangkan lagi maksud-maksud tertentu yang perlu saya ketahui untuk menjalankan kajian ini dengan lebih sempurna..





           
               6.3 Insrumen Kajian
            Sepanjang kajian ini, pengkaji menggunakan satu insrumen untuk memudahkan serta melancarkan perjalanan kajian kami ini iaitu borang soal selidik.
6.4 Populasi dan Persampelan
Pengkaji mengguna pakai prosedur persampelan jenis bukan kebarangkalian bagi mendapatkan data untuk penyelidikan kami kerana ianya bersifat kuantitatif. Sampel yang kami pilih telah dikenal pasti berdasarkan kriteria yang ditetapkan iaitu guru dan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama.

            6.5 Lokasi Kajian

                        Bagi lokasi kajian, pengkaji telah memilih satu saja lokasi untuk dijadikan lokasi kajian iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama.












7.0 DAPATAN KAJIAN
PENGETAHUAN BERKENAAN PENGGUNAAN ICT DALAM SUBJEK PJ/PK
ITEM
PENYATAAN

PERATUSAN DAN KEKERAPAN


STS

TS
TP
S
SS
1.

Saya mengetahui komponen / alatan ICT

-
3
(10%)     
5
(16.67%)
18
(60%)
4
(13.33%)

2.

Saya mengetahui cara menggunakan email


-
-
2
(6.67%)

15
(50%)

13
(43.33%)
3.

Saya tahu maksud sebenar ICT

-
2
(6.67%)
5
(16.67%)
17
(56.67%)

6
(20%)
4.

Saya mengetahui wujudnya laman yang digunakan untuk pembelajaran seperti Amazon.com, google scholar, google translate


-

-
4
(13.33%)
20
(66.67%)
6
(20%)
5.

Saya mengetahui aplikasi berkenaan sukan seperti Fitstar dan Fitnesspal


-
2
(6.67%)

3
(10%)
21
(70%)
4
(13.33%)
6.

Saya tahu menggunakan Microsoft Power Point, Microsoft Word dengan lancar

-


-
1
(3.33%)
25
(83.33%)
4
(13.33%)
7.

Saya tidak mengambil tahu tentang perubahan ICT

26
(86.67%)

4
(13.33%

-

-

-


8.
Saya mengetahui terdapat kesan positif jika menggunakan ICT dalam P&P subjek PJ/PK


-

-

-

21
(70%)

9
(30%)
9.
Saya kurang mengetahui tentang VLE Frog

18
(60%)
8
(26.67%)


4
(13.33%)

-


-
10.
Saya mengetahui bahawa ICT juga digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran subjek PJ/PK


-

-

-

24
(80%)

6
(20%)
Jadual 1: Pengetahuan Berkenaan Penggunaan ICT dalam Subjek PJ/PK




Rajah 1: Pengetahuan Berkenaan Penggunaan ICT Dalam Subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan

Berdasarkan kajian yang dilakukan, seramai 3 orang responden yang bersamaan 10% yang menyatakan tidak setuju mengenai pengetahuan mengenai komponen dan alatan ICT. Sebanyak 14.67% iaitu seramai 5 orang responden yang tidak pasti dengan penyataan ini. Seterusnya, 18 orang responden bersamaan 60% bersetuju dan hanya 4 orang responden bersamaan 13.33% sangat setuju dengan penyataan mengenai pengetahuan mengenai komponen penggunaan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
            Di samping itu, seramai 15 orang responden mencatatkan jumlah paling tinggi iaitu bersamaan 50% bagi pengetahuan menggunakan email diikuti dengan 13 orang responden (43.33%). Namun, hanya 2 orang responden yang mencatatkan jumlah yang rendah iaitu hanya 6.67%.
            Pengetahuan dan pemahaman mengenai ICT dalam subjek PJ/PK untuk pelajar hanya 2 orang responden yang tidak setuju dengan penyataan ini iaitu 6.67% diikuti 5 orang responden (16.67%). Manakala, 56.67% iaitu seramai 17 orang responden mencatatkan jumlah yang tinggi diikuti oleh 6 orang responden (20%).
            Seterusnya, bagi penyataan mengenai pengetahuan responden tentang wujudnya laman pembelajaran yang digunakan pada masa kini, hanya 4 orang responden tidak pasti iaitu bersamaan 13.33% sahaja. Manakala, 20% yang bersamaan 6 orang responden dicatatkan dan diikuti seramai 20 orang rsponden (66.67%) yang setuju dengan pengetahuan mengenai laman pembelajaran pada masa kini mengikut peredaran masa.
            Selain itu, seramai 21 orang responden (21%) mencatatkan jumlah yang paling tinggi bagi penyataan pengetahuan mengenai aplikasi sukan seperti Fitstar dan Fitnesspal diikuti 4 orang responden iaitu bersamaan 13.33%. Manakala, tidak pasti hanya mencatatkan 10% iaitu 3 orang responden. Namun, hanya 2 orang responden iaitu 6.67% mencatatkan jumlah yang paling rendah bagi penyataan ini.
            Penyataan pengetahuan mengenai penggunaan Microsoft Power Point, Microsoft Word dengan lancar dan baik menjadikan hanya seorang responden yang paling rendah iaitu mencatatkan jumlah sebanyak 3.33%. Manakala, 25 orang responden setuju iaitu bersamaan 83.33% mencatakan jumlah yang tinggi diikuti seramai 4 orang responden (13.33%) yang sangat setuju dengan penyataan ini.
            Selain itu juga, 26 orang responden iaitu bersamaan 86.67% yang sangat tidak setuju bagi penyataan tidak mengambil tahu mengenai perubahan ICT diikuti hanya 4 orang responden iaitu 13.33% tidak setuju bagi penyataan ini.
            Seramai 21 orang responden yang setuju dengan penyataan mengenai pengetahuan terhadap kesan positif jika menggunakan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran bagi subjek PJ/PK iaitu bersamaan 70%. Manakala hanya 9 orang responden bersamaan 30% yang sangat setuju dengan penyataan ini.
            Kebanyakan responden memilih sangat tidak setuju penyataan bagi kurang pengetahuan mengenai VLE Frog iaitu seramai 18 orang responden bersamaan 60% diikuti 8 orang responden tidak setuju bagi penyataan ini (26.67%). Namun, hanya 4 orang responden tidak pasti bersamaan 13.33%.
            Akhir sekali, penyataan bagi pengetahuan mengenai ICT dapat digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran subjek PJ/PK menunjukkan seramai 24 orang responden bersamaan 80% mencatatkan jumlah yang paling tinggi diikuti 6 orang responden (20%) sangat setuju bagi penyataan ini.

ITEM
PENYATAAN

PERATUSAN DAN KEKERAPAN


STS

TS
TP
S
SS
1.
Saya selalu menggunakan ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran dalam subjek pendidikan jasmani atau pendidikan kesihatan
1
(3.33%)

18
(60%)
1
(3.33%)
`10
(33.33%)
-
2.
Saya tidak menggunakan ICT untuk berkomunikasi dengan pelajar atau guru
27
(90%)
3
(10%) 
-
-
-
3.
Saya mahir mengendalikan alatan ICT seperti LCD
-

1
(3.33%)
5
(16.67%)
22
(73.33%)
2
(6.67%)

4.
Saya menggunakan ICT untuk mencari atau memperlajari perkara baru
-

5
(16.67%)
-
12
(40%)
13
(43.33%)
5.
Saya merasakan sekolah menyediakan kemudahan ICT yang mencukupi
5
(16.67%)
5
(16.67%)
-
17
(56.67%)

3
(10%) 
6.
Saya disekat untuk melayari internet di sekolah
24
(80%)
6
(20%)
-
-
-
7.
Saya selalu menggunakan ICT untuk menyiapkan tugasan yang diberi
-
6
(20%)

-
16
(53.33%)
8
(26.67%)

8.
Saya sering menggunakan internet untuk mencari maklumat pembelajaran
-
3
(10%) 
1
(3.33%)
5
(16.67%)
21
(70%)
9.
Saya sering menggunakan internet untuk mengetahui perkemmbangan sukan atau isu sukan semasa
1
(3.33%)
2
(6.67%)


-

15
(50%)
12
(40%)
10.
Saya tidak menggunakan ICT untuk perkara yang tidak berfaedah



-
2
(6.67%)

1
(3.33%)
19
(63.33%)
8
(26.67%)
TAHAP PENGGUNAAN ICT DALAM SUBJEK PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN

Jadual 2: Tahap Penggunaan ICT dalam Subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan






Rajah 2: Tahap Penggunaan ICT Dalam Subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
Berdasarkan rajah 2 terdapat seorang responden yang bersamaan 3.33% yang menyatakan sangat tidak setuju mengenai kekerapan penggunaan ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran dalam subjek pendidikan jasmani atau pendidikan kesihatan. Sebanyak 60% iaitu seramai 18 orang responden yang tidak setuju . Terdapat juga seorang daripada responden bersamaan 33.33% yang menyatakan tidak pasti dengan penyataan ini. Seterusnya, 10 orang responden bersamaan 33.33% bersetuju dengan penyataan kekerapan penggunaan ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran dalam subjek pendidikan jasmani atau pendidikan kesihatan.
            Di samping itu, seramai 27 orang responden mencatatkan jumlah paling tinggi iaitu bersamaan 90% yang menyatakan sangat tidak setuju dengan penyataan penggunaan ICT untuk berkomunikasi dengan pelajar dan guru dan diikuti dengan 3 orang responden bersamaan 10% yang menyatakan tidak bersetuju.
            Kemahiran mengendalikan alatan ICT seperti LCD hanya seorang responden yang tidak setuju dengan penyataan ini iaitu 3.33% dan seramai 5 orang responden (16.67%) yang tidak pasti . Manakala, bersetuju seramai 22 orang responden  iaitu 75.33% mencatatkan jumlah yang tinggi diikuti oleh 2 orang responden (6.67%).
            Seterusnya, bagi penyataan mengenai penggunaan ICT untuk mencari atau mempelajari perkara baru, hanya 5 orang responden tidak setuju iaitu bersamaan 16.67% sahaja. Manakala, responden yang setuju seramai 40% yang bersamaan 12 orang responden dicatatkan dan diikuti seramai 13 orang rsponden (43.33%) yang sangat setuju dengan penyataan berkaitan penggunaan ICT untuk mencari atau mempelajari perkara baru.
            Selain itu, seramai 5 orang responden (16.67%) yang sangat tidak setuju dan tidak setuju bagi penyataan berkaitan penyediaan kemudahan ICT di sekolah mencukupi. Kemudian seramai 17 orang bersamaan 56.67% yang setuju . Seramai 3 orang responden iaitu bersamaan 10% yang sangat bersetuju dengan penyataan ini.
            Penyataan berkaitan sekatan untuk melayari internet disekolah seramai 24 orang responden yang paling tinggi sangat tidak setuju iaitu mencatatkan jumlah sebanyak 80%. Manakala, 6 orang responden  bersamaan 20% yang tidak setuju dengan penyataan ini.
            Selain itu juga, 6 orang responden iaitu bersamaan 20% yang tidak setuju bagi penyataan sering menggunakan ICT untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Manakala seramai 16 orang responden yang bersetuju dengan penyataan ini kemudian diikuti hanya 8 orang responden iaitu 26.67% sangat setuju bagi penyataan ini.
            Seramai 3 orang responden yang tidak setuju dengan penyataan mengenai kekerapan penggunaan internet untuk mencari maklumat pembelajaran iaitu bersamaan 10%. Seorang daripada responden menyatakan tidak pasti dengan penyataan ini bersamaan 3.33%. Manakala seramai 5 orang responden bersamaan 16.67% yang setuju dan diikuti dengan 21 orang responden bersamaan 70% yang sangat setuju dengan penyataan ini.
            Penggunaan internet untuk mengetahui perkembangan sukan atau isu sukan semasa hanya seorang yang sangat tidak setuju dengan penyaataan ini bersamaan 3.33%. Kemudian diikuti dengan 2 orang yang tidak setuju bersamaan 6.67%.  Seramai 15 orang responden bersamaan 50% yang setuju diikuti 12 orang responden sangat setuju bagi penyataan ini (40%).
            Akhir sekali, penyataan bagi tidak menggunakan ICT untuk perkara yang tidak berfaedah menunjukkan seramai 2 orang responden bersamaan 6.67% yang tidak bersetuju dan hanya seorang responden yang tidak pasti dengan penyataan ini . Setuju ialah jumlah yang paling tinggi dipilih oleh responden iaitu seramai 19 orang bersamaan 63.33% disusuli dengan 8 orang responden yang menyatakan sangat setuju iaitu 26.67%.
PERSPEKTIF PENGGUNAAN ICT DALAM PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN
ITEM
PENYATAAN

PERATUSAN DAN KEKERAPAN


STS

TS
TP
S
SS
1.
Saya mempelbagaikan teknik dan trategi dalam sukan dan menggunakan ICT

-
1
(3.33%)
-
10
(30%)
19
(63.33%)
2.
Saya dapat mengakses maklumat pembelajaran dengan lebih mudah dan cepat.

-
3
(10%)
1
(3.33%)
14
(46.67%)
12
(40%)
3.
Saya dapat mengaplikasikan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.

-
2
(6.67%)
-
15
(50%)
13
(43.33%)
4.
Saya dapat mempelbagaikan gaya pembelajaran mengikut peredaran masa.

-
-

-
15
(50%)
15
(50%)
5.
Saya menyalahgunakan kemudahan ICT yang disediakan.
22
(73.33%)
8
(26.67%)

-
-
-
6.
Saya dapat menambah pengetahuan pelajar tentang Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan melalui penggunaan ICT.
-

4
(13.33%)
-
10
(30%)
16
(53.33%)
7.
Saya terdorong untuk menghabiskan masa dengan media social dengan adanya kemudahan ICT.
8
(26.67%)
7
(23.33%)
-

7
(23.33%)

8
(26.67%)


8.
Saya dapat menjimatkan masa menyiakan tugasan dengan menggunakan ICT.
-
-

5
(16.67%)
9
(30%)

16
(53.33%)

9.
Saya berpendapat penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran lebih efektif dan menarik.
-

1
(3.33%)
-

10
(30%)

19
(63.33%)

10.
Saya berpendapat penggunaan ICT mewujudkan jurang dalam komunikasi.


-
6
(2-%)

3
(10%)

15
(50%)

6
(20%)


Jadual 3: Perspektif Penggunaan ICT dalam PJ/PK






Rajah 3: Perspektif Penggunaan ICT DalamPendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan

Berdasarkan Rajah 3, Berdasarkan kajian yang dilakukan, seramai 1 orang responden yang bersamaan 3.33% yang menyatakan tidak setuju mengenai mampu mempelbagaikan teknik dan strategi dalam sukan menggunakan ICT. Sebanyak 33.33% iaitu seramai 10 orang responden yang bersetuju dengan penyataan ini. Baki 19 orang responden iaitu 63.33% sangat setuju dengan penyataan mengenai mampu mempelbagaikan teknik dan strategi dalam sukan menggunakan ICT
            Seterusnya, 12 responden iaitu bersamaan 40% sangat setuju penyataan tentang dapat mengakses maklumat pengajaran dan pembelajaran dengan lebih mudah dan cepat dan 14 orang iaitu 46.66% bersetuju dengan penyataan tersebut. Walaubagaimanapun, terdapat seorang yang tidak pasti iaitu 3.33% dan  seramai 3 orang responden mencatatkan tidak setuju dengan penyataan tentang dapat mengakses maklumat pengajaran dan pembelajaran dengan lebih mudah dan cepat.
            Untuk penyataan yang seterusnya iaitu dapat mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan, 15 responden yang bersamaan dengan 50% bersetuju dan 13 reponden iaitu 43.33% sangat setuju dengan penyataan tersebut. Namun terdapat 2 responden yang tidak bersetuju iaitu bersamaan 10%.
            Berikutnya ialah mempelbagaikan gaya pengajaran dan pembelajaran mengikut peredaran masa. 15 responden iaitu 50% sangat setuju dan 15 responden turut setuju dengan penyataan tersebut.
            Terdapat 8 responden yang tidak bersetuju dengan penyataan menyalahgunakan ICT yang disediakan iaitu 26.67% dan baki 22 responden lagi iaitu 73.33% sangat tidak bersetuju dengan penyataan yang bersikap negative tersebut.
            Penyataan seterusnya ialah dapat menambah pengetahuan pelajar tentang Pendidikan jasmani dan Pendidikan Kesihatan melalui penggunaan ICT. Seramai 16 responden iaitu 53.33% sangat setuju, 10 responden yang bersamaan dengan 33.33 % bersetuju dengan penyataan tersebut. Namun begitu, 4 responden tidak bersetuju dengan penyataan tersebut iaitu 13.33%.
            Selain itu, 8 responden sangat tidak bersetuju iaitu 26.67% dan 7 responden iaitu 23.33% tidak bersetuju dengan penyataan dapat menambahkan pengetahuan pelajartentang Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan melalui penggunaan ICT. Walaubagaimanapun, terdapat8 responden yang sangat bersetuju iaitu 26.67% dan 7 responden yang bersetuju yang bersamaan 23.33%.
            Seramai 16 responden iaitu 53.33% bersetuju dapat menjimatkan masa menyiapkan tugasan dengan menggunakan ICT dan 9 responden bersetuju iaitu 30%. Namun, terdapat 5 responden yang tidak pasti.
            Penyataan bagi penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran lebih efektif dan menarik menunjukkan 19 responden sangat setuju iaitu 43.33% dan 10 responden yang turut beretuju iaitu 30%. Namun begitu, terdapat 1 responden yang tidak setuju dengan penyataan tersebut iaitu 3.33%.





8.0 PERBINCANGAN KAJIAN
Berdasarkan dapatan kajian yang telah diperolehi, tiga objektif telah dapat dicapai iaitu untuk mengenalpasti pengetahuan berkenaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Objektif yang kedua pula adalah untuk mengkaji tahap penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Seterusnya untuk menilai perspektif penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Melalui tiga objektif tersebut, kami telah mengemukakan sepuluh soalan bagi setiap objektif. Justeru, hasil dapatan yang diperoleh telah menunjukkan bahawa setiap pelajar dan guru tahu bagaimana cara untuk menggunakan atau mengaplikasikan penggunaan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Walaubagaimanapun, melalui soal selidik yang telah diberikan oleh kami kepada seramai 30 orang responden ini kami dapat lihat bahawa setiap responden tahu bagaimana untuk mengaplikaskan penggunaan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di sekolah mereka. Mereka juga bijak dalam menggunakan ICT dalam subjek tersebut. Selain itu, kebanyakan responden juga mengetahui bagaimana untuk menggunakan komponen/ alatan ICT yang disediakan.
            Melalui kajian ini responden – responden juga tahu bagaimana cara untuk menggunakan email. Hasil dapatan yang diperolehi juga responden menunjukkan bahawa mereka tahu apa itu maksud sebenar ICT dan kebanyakan mereka juga mengetahui wujudnya laman yang digunakan untuk pembelajaran seperti Amazon.com, google scholar, google translate. Mereka juga mengetahui aplikasi berkenaan sukan seperti Fitstar dan Fitnesspal dimana aplikasi ini diwujudkan bagi melihat dan mengawal pemakanan atlet dan menjaga kesihatan atlet ataupun orang biasa. Kebanyakan responden juga iaitu 83.33% bersetuju bahawa mereka tahu untuk menggunakan Microsoft Power Point, Microsoft Word dengan lancar. Untuk pernyataan yang seterusnya iaitu saya tidak mengambil tahu tentang perubahan ICT, majoriti responden tidak bersetuju malahan sangat tidak setuju dengan pernyataan tersebut. Hal ini menunjukkan bahawa responden tahu dan mengambil tahu tentang penggunaan ICT di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama. Responden juga mengetahui bahawa terdapat kesan positif jika menggunakan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Seterusnya bagi pernyataan saya kurang mengetahui tentang VLE Frog, 18 orang responden (60%) sangat tidak setuju dengan pernyataan tersebut, 8 orang responden (26.67%) pula tidak setuju dengan pernyataan tersebut dan 4 orang responden (13.33%) tidak pasti. Hal ini menunjukkan bahawa kebanyakan responden tahu tentang VLE Frog yang sememangnya harus diketahui oleh setiap pelajar dan guru. Selain itu, mereka juga mengetahui bahawa ICT juga digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.

           

Seterusnya, bagi tahap penggunaan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan pula kebanyakan responden selalu menggunakan ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran dalam subjek pendidikan jasmani atau pendidikan kesihatan. Hal ini menunjukkan bahawa penggunaan ICT sememangnya digunakan dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran. Walau bagaimanapun, sebanyak 30 orang responden iaitu 100% responden boleh dikatakan tidak bersetuju dengan pernyataan bahawa mereka tidak menggunakan ICT untuk berkomunikasi dengan pelajar atau guru. Hal ini menunjukkan bahawa kesemua responden menggunakan ICT untuk berkomunikasi dengan pelajar atau guru. Selain itu, responden juga mahir mengendalikan alatan ICT seperti LCD dan majoriti responden juga menggunakan ICT untuk mencari atau mempelajari perkara baru. Namun begitu, bagi pernyataan saya merasakan sekolah menyediakan kemudahan ICT yang mencukupi, sesetengah responden bersetuju dengan pernyataan tersebut, namun sesetengah responden lagi tidak bersetuju dengan pernyataan tersebut. Hal ini menunjukkan bahawa Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama mempunyai kemudahan ICT, namun tidak terlalu banyak dan hanya cukup-cukup sahaja. Seterusnya, bagi pernyataan saya disekat untuk melayari internet di sekolah, kesemua responden tidak bersetuju dengan pernyataan tersebut. Hal ini menunjukkan bahawa mereka tidak disekat jika mahu menggunakan internet di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama.
            Saya selalu menggunakan ICT untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Bagi pernyataan ini, terdapat responden yang bersetuju dan terdapat juga responden yang tidak setuju. Hal ini menunjukkan bahawa tidak kesemua responden dari Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama ini menggunakan ICT untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Disamping itu, bagi pernyataan saya sering menggunakan internet untuk mencari maklumat pembelajaran, majoriti responden juga sangat bersetuju. Hal ini menunjukkan bahawa mereka menggunakan internet untuk mencari maklumat pembelajaran. Mereka juga sering menggunakan internet untuk mengetahui perkembangan sukan atau isu sukan semasa. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa mereka juga tidak ketinggalan untuk mengetahui perkembangan sukan dan isu sukan semasa dengan menggunakan internet. Saya tidak menggunakan ICT untuk perkara yang tidak berfaedah. Bagi pernyataan ini, kebanyakan responden bersetuju. Hal ini menunjukkan bahawa mereka hanya dibenarkan untuk menggunakan ICT bagi mengakses atau melakukan perkara yang berfaedah sahaja.
            Selain itu, perspektif mereka terhadap penggunaan ICT juga sangat memberansangkan dimana kebanyakan responden tahu untuk mempelbagaikan teknik dan strategi dalam sukan dan menggunakan ICT. Disamping itu, hasil dapatan kajian yang kami perolehi juga, kebanyakan responden dapat mengakses maklumat pembelajaran dengan lebih mudah dan cepat. Mereka juga dapat mengaplikasikan ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Mereka dapat mempelbagaikan gaya pembelajaran mengikut peredaran masa. Selain itu, apabila ditanyakan mengenai menyalahgunakan kemudahan ICT yang disediakan, kesemua responden tidak bersetuju malahan sangat tidak setuju dengan pernyataan tersebut. Hasil kajian juga mendapati bahawa majoriti responden bersetuju bahawa mereka dapat menambah pengetahuan tentang Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan melalui penggunaan ICT di Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama ini. Namun begitu, 50% responden bersetuju bahawa mereka terdorong untuk menghabiskan masa dengan media sosial dengan adanya kemudahan ICT manakala 50% lagi tidak bersetuju bahawa mereka terdorong untuk menghabiskan masa dengan media sosial dengan adanya kemudahan ICT. Hal ini menunjukkan bahawa pemantauan terhadap aktiviti yang dilakukan di sekolah dengan menggunakan ICT hendaklah dipantau oleh pihak yang bertanggungjawab bagi memastikan aktiviti yang tidak bermanfaat dapat dielakkan.
            Selain itu, hasil dapatan yang diperolehi responden dapat menjimatkan masa menyiapkan tugasan dengan menggunakan ICT. Hasil dapatan yang diperolehi juga kami mendapati bahawa responden berpendapat penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih efektif dan menarik. Kami berpendapat bahawa ICT sememangnya menjadikan Pengajaran dan Pembelajaran lebih menarik dan pelajar tidak akan mudah jemu dan bosan. Responden juga berpendapat penggunaan ICT mewujudkan jurang dalam komunikasi. Hasil dapatan daripada pernyataan ini menunjukkan bahawa jurang dalam komunikasi dengan penggunaan ICT sememangnya ada dan wujud. Hal ini kerana komunikasi yang baik adalah dengan melakukan komunikasi secara bersemuka.
            Hasil analisis yang telah dijalankan mendapati bahawa kajian ini telah mencapai objektif yang dikehendaki. Hal ini kerana majoriti responden menunjukkan bahawa mereka tahu serta bersetuju dengan penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dapat memastikan bahawa Pengajaran dan Pembelajaran dapat berlangsung seperti yang dikehendaki dan lebih efektif. Malah, analisis ini juga dapat menerangkan secara menyeluruh bahawa pengetahuan responden tentang penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan sangat mencapai piawaian yang dijangkakan. Selain itu, tahap pengetahuan responden terhadap penggunaan ICT dalam Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan juga mencapai target yang dikehendaki. Disamping itu, analisis ini juga telah menerangkan perspektif responden bahawa mereka tahu untuk mempelbagaikan teknik dan strategi penggunaan ICT dalam subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Berdasarkan analisis ini juga membuktikan bahawa responden dari Sekolah Menengah Kebangsaan Kajang Utama mempunyai pengetahuan dalam menggunakan ICT/IT terutama bagi subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Oleh itu, berdasarkan keseluruhan analisis yang dijalankan, kami mendapati bahawa kajian ini berjaya mencapai kesemua objektif yang dikaji.
Kesimpulannya, berdasarkan kajian yang telah kami jalankan, kami mendapati bahawa majoriti responden mempunyai pengetahuan mengenai penggunaan ICT dalam subjek PJ/PK dimana seramai 21 orang iaitu sebanyak  70% bersetuju bahawa mereka mengetahui aplikasi berkenaan sukan seperti Fitstar dan Fitnesspal. Hal ini membuktikan bahawa responden telah menggunakan aplikasi tersebut dalam kehidupan seharian. Selain itu, seramai 24 orang responden iaitu sebanyak 80% bersetuju bahawa mereka mengetahui bahawa ICT juga telah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran subjek PJ/PK. Hal ini dapat membuktikan bahawa para guru kerap menggunakan ICT seperti menggunakan aplikasi Youtube di dalam kelas ataupun di luar kelas. Tambahan pula, seramai 25 orang responden bersetuju bahawa mereka tahu menggunakan Microsoft Powerpoint, Microsoft Words dengan lancar dan seramai 20 orang responden juga bahawa laman web seperti Amazon.com, Google Scholar dan Google Translate bagi tujuan pembelajaran. Melalui pernyataan ini, kami mendapati bahawa majoriti responden mengetahui kewujudan laman web tersebut dan mengetahui cara penggunaannya. Namun begitu, terdapat juga segelintir responden iaitu seramai 26 orang responden yang sangat tidak setuju bahawa mereka tidak mengambil tahu sebarang perubahan dalam ICT terhadap pembelajaran. Melalui pernyataan ini jelaslah bahawa mereka sentiasa mengikuti perkembangan semasa berkenaan ICT bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran.
Seterusnya, majoriti responden menyatakan bahawa mereka sering menggunakan internet untuk mencari maklumat pembelajaran, dan mereka menggunakan ICT untuk mengetahui perkembangan sukan atau isu sukan semasa. Hal ini membuktikan bahawa kebanyakan daripada responden mempunyai tahap penggunaan yang tinggi dalam pencarian maklumat di laman web atau penggunaan aplikasi bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran. Kebanyakan responden juga tidak menggunakan ICT untuk perkara yang tidak berfaedah malah seramai 53.33% daripada mereka bersetuju bahawa mereka juga menggunakan ICT untuk menyiapkan tugasan. Malahan pula, seramai 27 orang responden menyatakan bahawa mereka sangat tidak setuju bahawa mereka tidak menggunakan ICT untuk berkomunikasi dengan pelajar atau guru. Hal ini memberikan maklum balas yang positif dari responden bahawa mereka menggunakan ICT sebagai alat untuk berhubung dengan rakan-rakan, tenaga pengajar dan sebagainya. Kami telah meneliti sejauh mana tahap penggunaan ICT ini digunakan dalam kalangan responden dan kami mendapati bahawa tahap penggunaan amatlah memberangsangkan dan mereka mengaplikasikan penggunaan ICT dalam kehidupan seharian mereka.
Tambahan pula, kami juga telah menghasilkan sebuah pernyataan mengenai perspektif penggunaan ICT dalam subjek PJ/PK. Majoriti responden menyatakan sangat setuju bahawa mereka dapat mempelbagaikan teknik dan strategi dalam sukan dan menggunakan ICT. Jelaslah bahawa terdapat pelbagai aplikasi yang menjurus kepada sukan ataupun penggunaan aplikasi seperti Youtube untuk mencari lagu dan video yang sesuai untuk menghasilkan teknik dan strategi baru dalam sukan yang diceburi. Selain itu, seramai 12 orang responden bersetuju bahawa melalui ICT mereka dapat mengakses maklumat dengan mudah dan cepat sekaligus sebanyak 53.33% menyetujui bahawa mereka dapat menjimatkan masa dalam menyiapkan tugasan serta dapat mempelbagaikan gaya pembelajaran mengikut peredaran masa. Sebagai contoh gaya pembelajaran yang mengikut arus masa adalah seperti penghasilan video menggunakan aplikasi Powtoon, penghasilan soalan dalam laman web seperti Kahoot! dan MOOC dan lain-lain lagi. Hal ini telah menyakinkan kami bahawa penggunaan ICT yang kian meluas ini dapat memudahkan orang ramai dalam urusan seharian malah dapat menjimatkan masa dan tenaga. Namun begitu, terdapat juga perkara negatif dan kian tertanam dalam masyarakat hari ini iaitu wujudnya jurang dalam komunikasi dua hala. Seramai 16 orang (50%) daripada responden bersetuju mengenai pernyataan ini dan hal ini amatlah berbahaya jika tidak dibendung dari awal.
Melalui perbincangan bagi kajian yang telah kami jalankan, kami telah dapat menghasilkan beberapa pernyaatan yang dipersetujui oleh responden kami mengenai pengetahuan berkenaan penggunaan ICT dalam subjek PJ/PK. Majoriti daripada mereka mengetahui tentang aplikasi berkenaan sukan seperti Fitstar dan Fitnesspal, mereka juga mengetahui cara untuk menggunakan Microsoft Powerpoint, Microsoft Words dengan lancar dalam subjek PJ/PK dan mempunyai pengetahuan tentang kewujudan laman web Amazon.com, Google Scholar dan mengetahui cara penggunaannya.Kami juga telah membincangkan mengenai objektif kedua kami iaitu tahap penggunaan ICT dalam subjek PJ/PK dan keseluruhan daripada pernyataan dalam soal selidik itu memberikan maklum balas yang positif iaitu mereka mempunyai tahap penggunaan yang tinggi dan memuaskan. Berdasarkan maklumat yang telah kami kaji, kami mendapati bahawa mereka mampu menggunakan ICT bagi tujuan pembelajaran dan dapat digunakan dalam kehidupan seharian. Seterusnya bagi objektif terakhir kami pula ialah perspektif penggunaan ICT dalam subjek PJ/PK dan hasil daripada soal selidik dapat memberikan sedikit sebanyak maklum balas yang menarik dan positif seperti ramai responden bersetuju bahawa mereka dapat menjimatkan masa dan tenaga dan mereka juga dapat mempelbagaikan gaya pembelajaran mengikut peredaran masa. Hal ini telah menjadikan kajian ini sebagai suatu perkara yang berjaya bagi perkara berkenaan penjimatan masa, penghasilan gaya pembelajaran baru dan dapat menambah pengetahuan baru mengenai subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan tetapi terdapat juga beberapa perkara negatif yang dipersetujui oleh responden kami iaitu mengenai kewujudan jurang komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. oleh itu, pelbagai faktor dan kesan yang perlu diambil kira sebelum menggunakan ICT dalam subjek PJ/PK ini agar tidak menjejaskan komunikasi antara guru dan pelajar malah penggunaan ICT dapat dijadikan sebagai tunjang utama dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
           




9.0 CADANGAN KAJIAN
Penggunaan ICT dalam subjek PJPK dikalangan pelajar SMK Kajang Utama. Dalam usaha untuk mengintegrasikan ICT dalam P&P Pendidikan, semua pihak hendaklah bekerjasama bagi memastikan hasrat ini tercapai, di antara pihak tersebut ialah:

9.1 Peranan pihak Kementerian Pelajaran
Mewujudkan dana yang khusus untuk penyediaan prasarana berkaitan ICT kepada guru. Setiap sekolah harus memiliki sekurang-kurangnya satu bilik multimedia agar setiap pelajar dapat merasai teknologi yang diguna pakai pada masa kini.
Selain itu, kementerian perlu mengadakan kursus-kursus teknologi maklumat untuk guru. Kebanyakkan guru khususnya guru berusia tidak pandai menggunakan teknologi masa kini kerana faktor tidak mahir dan tidak berminat kerana sudah berusia untuk mempelajarinya, oleh itu kementerian pelajaran harus mempergiat usaha bagi menarik minat guru lama agar mengambil berat tentang penggunaan teknologi terkini. Hal ini penting supaya tiada pelajar yang ketinggalan bagi mengikuti perkembangan terkini.
Pemberian insentif dan ganjaran kepada guru yang kreatif dan dinamik. Usaha ini dianggap sangat efektif lebih-lebih lagi bagi kesedaran kepada guru akan pentingnya teknologi pada masa kini. Melalui ganjaran yang diberikan mampu memberi saingan yang baik antara guru bagi meningkatkan mutu pengajaran pada masa akan datang.
Seterusnya mewujudkan satu kumpulan yang pakar dalam bidang ICT agar mereka dapat menyediakan lebih banyak perisian yang sesuai untuk P&P kepada pelajar. hakikatnya penggunaan teknologi dalam pembelajaran memberi impak yang tinggi kepada pelajar jika guru dapat menggunakannya sebaik mungkin. Oleh itu perkukuhan kemahiran terhadap penggunaan ICT dalam diri guru perlu dipertingkatkan supaya pelajar mampu menikmati prasana yang disediakan sebaik mungkin
9.2 Pihak Pentadbir Sekolah.
Peranan Guru Besar
Membentuk budaya ICT di sekolah dalam pelbagai kegiatan kokurikulum. Kini ramai guru telah sedar akan faedah menggunakan ICT dalam pembelajaran. Namun begitu tidak semua guru menggunakannya dalam pembelajaran. Oleh guru besar perlu tegas terhadap penggunaan ICT oleh guru agar menjadi kebiasaan dalam sesi pengajaran kini.
Selain itu, guru besar perlu  menyediakan dokumen serta polisi bertulis dan penyediaan prasarana ICT di sekolah (Mohammed Sani dan Mohd  Jasmy 2002).
Guru besar turut memberi peluang kepada guru agar dapat mengikuti pelatihan-pelatihan perisian komputer samada yang dibuat oleh kerajaan ataupun NGO. Hal ini kerana kursus yang sedia ada belum mencukupi bagi sesetengah guru, malah pembelajaran ini juga mampu meningkatkan skill sedia ada ke tahap yang lebih baik.
Ketua Bidang atau ketua Kursus pendidikan jasmani
Meningkatkan pelbagai kemahiran Guru pendidikan jasmani dengan penggunaan teknologi ICT dalam P&P. pembelajaran menggunakan ICT lebih mudah dan berkesan seandainya guru pandai mengatur sesi pembelajarn di padang dan bilik darjah.
Seterusnya guru membuat kerjasama diantara guru-guru dalam mempersiapkan bahan-bahan mengajar dengan menggunakan perisian dengan kemudahan prasarana ICT di sekolah. Hal ini jarang terwujud selama ini dikalangan guru-guru pendidikan jasmani mahupun guru-guru subjek lain.
Penyelaras ICT sekolah
Ramai guru manyatakan bahawa sesi pembelajaran di sekolah amat padat menyebabkan guru kurang waktu persediaan untuk alat bantu mengajar menggunakan ICT. Oleh itu, guru boleh melakukan sesi pelatihan-pelatihan ICT bagi guru-guru selama cuti sekolah disamping mengatur persediaan untuk menggunakan ICT sedia ada.
Kebiasaanya penyelaras ICT kurang bergaul dengan guru lain mungkin kerana faktor persekitaran yang terasing dengan guru lain. Oleh itu, penyelaras  perlu menjalin kerjasama dengan pelbagai pihak agar alat dan sarana ICT disekolah dapat mendukung kerjaya guru ataupun kemudahan pelajar dalam kegiatan sekolah.
Peranan pihak NGO dan swasta
Mengadakan teknik perkongsian pintar antara sekolah dan sektor swasta boleh digunakan sebagai strategi untuk meningkatkan kemahiran ICT guru dan semua warga sekolah dengan memberi sumbangan dalam bentuk tenaga pakar untuk membantu guru-guru dalam menjadikan penggunaan ICT dalam P&P secara berkesan.
Melalui pemberian komputer daripada pihak swasta atau atas inisiatif PIBG hendaklah dilengkapkan ke bilik-bilik darjah sekiranya makmal komputer telah disediakan. Ini akan menambahkan lagi penggunaan ICT oleh guru semasa proses P&P
9.3 Peranan Guru
Sikap sebagai pendidik
Guru hendaklah sedia untuk menerima perubahan anjakan paradigma untuk menggunakan ICT dalam  P&P. isu penerimaan penggunaan ICT dalam pengajaran ini kebiasaanya terjadi kepada guru lama yang telah berusia kerana mereka tidak diperkenalkan tentang ICT daripada awal menyebabkan penggunaan  ICT tidak dapat di praktikkan dalam pembelajaran. Namun begitu usaha terhadap penggunaan ICT oleh golongan guru muda agak memberangsangkkan.
Guru muda khususnya perlu bekerjasama antara guru khasnya yang berusia kerana mereka amat berpengalaman dalam subjek sedia ada namun kurang mahir dalam penggunaan ICT. Sekiranya kerjasama antara guru-guru dapat dijalankan, penyediaan pembelajaran dalam ICT  mencapai matlamat yang ditentukan.
Seorang bukan hanya seorang pengajar tetapi juga mesti selalu belajar mengajar. Lebih jelas lagi guru perlu matang dalam menerima idea baru dan juga berkongsi ilmu sedia ada.








10.0 KESIMPULAN
Melalui temu ramah yang dijalankan di sekolah menengah kebangsaan kajang utama, kami dapat lihat bahawa teknologi yang diguna pakai masih ditahap rendah. Makmal computer masih baru disediakan disamping peralatan yang masih belum lengkap serta ketiadaan penyelaras ICT menyebabkan guru-guru masih kurang peka terhadap pengajaran melalui penggunaaan ICT dalam pembelajaran.
Manakala dari segi soalan kaji selidik yang dilakukan pula mendapati ramai pihak menyokong  penggunaan ICT dalam subjek PJPK dikalangan pelajar. malah kebanyakkan responden menginginkan sistem pengajaran dlm ICT di pertingkatkan lagi melalui usaha-usaha yang lebih mendalam seperti kursus ICT kepada guru-guru.
Seharusnya, Integrasi ICT dalam P&P dapat  diperkenalkan, dikukuhkan dan menambah kemahiran kepada semua guru selaras dengan konsep perkembangan dunia tanpa sempadan pada hari ini. Integrasi ICT dalam P&P di kalangan Guru juga akan memberi kesan baik dan positif kepada imej Guru yang lebih berdaya saing. Integrasi ICT dalam P&P dapat meningkatkan dan membawa kaedah-kaedah yang baru dalam proses P&P bilik darjah serta dapat membantu mengatasi kelemahan-kelemahan pelajar yang lebih berminat dengan berbagai stail gaya belajar masing-masing mereka. Integrasi ICT dalam P&P Pendidikan islam misalnya, dapat mengubah tanggapan pelajar yang selama ini menganggap subjek Pendidikan  islam, suatu subjek yang membosankan (Norhatimah dan Ab. Halim Tamuri  2010).
Namun begitu harus diingat, walaupun ICT memberi pelbagai manfaat dalam P&P Pendidikan  tetapi ICT hanyalah merupakan satu faktor tambahan dalam meningkatkan keberkesanan P&P. Maksudnya jika kita terlalu bergantung pada ICT, guru tidak lagi berkesan dan akan wujud sikap individualistik dalam diri pelajar. Jadi, Keperluan pengajian tanpa guru sebagai pemandu atau pendidik tidak boleh dinafikan atau diminimalkan. Ini perlu dilihat dalam konteks bagaimana pendidikan asalnya adalah kontak atau perhubungan dan interaksi antara dua akal, jiwa hati dan peribadi secara tertentu yang mendatangkan kesan yang baik dan menjamin kejayaan sebenarnya.


11.0 RUJUKAN

Abdul Rahim Mohd Saad. 1998. Teknologi maklumat dan komunikasi: Keperluan             pertimbangan semula program pendidikan tinggi. Kertas Kerja Dibentang di Seminar Dinamika Perubahan Pengurusan Menuju Era K pada 20 & 21 September 2001: Penerbit .USM

Holmes, W. 1999.  The transforming power of information technology. Community College Journal, 70(2): m.s. 10-15.

Hawkridge, David. 1990. Computer in Third World School: The Example of China. British             Journal Education Technology 21: (1)

Jamaluddin Harun & Zaidatun Tasir. 2003. Multimedia Dalam Pendidikan. Bentong: PTS             Publications.

Mohd Jasmy Abd.Rahman & Mohd Arif Ismail. 2007. Teknologi Maklumat dan    Komunikasi Serta Aplikasi Multimedia dalam Pendidikan di Malaysia dan Indonesia. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia

Pisapa, J. 1994. In Williams, D.M. 2000. Integrating Technology Into Teaching and Learning. Singapore: Prentice Hall.

Rosenberg, J.M., 2001. E-learning: Strategies For Delevering Knowledge In The Digital    Age. U.S.A: McGraw-Hill.

Tajul Ariffin Noordin & Nor Aini. 2002. Pendidikan dan Pembangunan Manusia: Pendekatan Bersepadu. Bangi : As-Syabab Media Malaysia.

Zainuddin Abd. Hamid. 1997. Computer Usage Among School Administrators In Seberang Perai Selatan District. Tesis Sarjana, Universiti Utara Malaysia.

Zalina Yahaya. 2002. IT dan Komputer: Nadi Sekolah Bestari. Utusan M

1 comment:

  1. Tahniah. satu kajian yang baik. semoga isu dan cadangan yang dinyatakan dapat memberi manfaat pada guru dan pelajar pada masa akan datang.

    ReplyDelete

SARANAN KEPENTINGAN ICT

Penggunaan ICT adalah perkara penting pada era teknologi ini. Setiap orang perlu menpelajari penggunaan ICT dalam kehidupan seharian mereka...